بسم الله الرحمن الرحيم
al-Fawzân om att skrämma barnen för helvetet med tändstickor

Författare: Sâlih bin Fawzân al-Fawzân
Källa: http://alfawzan.ws/node/5408

--- ♥ ---

Fråga:
Är det tillåtet att skrämma barnen för helvetet med hjälp av tändstickor och annat?

Svar: Det är inte tillåtet. Det är inte tillåtet att skrämmas med vapen och elden är ännu värre. De kan bli psykiskt sjuka. Det tillhör terrorn och är inte tillåtet.


بسم الله الرحمن الرحيم
De enda barnkläderna som finns är med bilder

Författare: Sâlih bin Fawzân al-Fawzân
Källa: http://alfawzan.ws/allmohadrat?page=2

--- ♥ ---

Fråga: Många barnkläder i affärerna är med bilder och korta. Jag blir tvungen att köpa dem till mina döttrar. Syndar jag om jag gör det?

Svar: Ja, det är inte tillåtet på grund av två synder. Den första är bilderna på levande varelser och den andra är att de är för korta och täcker inte. Kläderna skall vara täckande. Du kan köpa tyg och få kläderna att bli sydda utmed Sharî´ah. Att köpa dessa kläder är inte alls ett nödfall.


بسم الله الرحمن الرحيم
Modern klipper dotterns hår till pojkfrisyr

Författare: Muhammad bin Salih al-Uthaymin
Källa: al-Liqâ' ash-Shahrî (31)

--- ♥ ---

Fråga: Jag klippte min femåriga dotters hår till en frisyr som påminner om en pojkfrisyr. Orsaken bakom det är att hon vägrar låta mig knyta hennes hår. Till följd därav ser hennes hår inte accepterat ut. Syndar jag med denna handling? Är det endast förbjudet för en könsmogen kvinna att likna männen eller gäller det även barn?

Svar:
Hon är syndig när hon klipper dottern så att hon får en pojkfrisyr. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) förbannade kvinnor som tar liknelse av männen. Det är obligatoriskt att barnet undviker det vuxna undviker. Barnet syndar inte, men det gör barnets förmyndare om han låter barnet göra något som är förbjudet för den vuxne. Låt flickans hår vara som det är. Man skall inte göra något förbjudet för att fixa till håret.

Kvinnan skall ångra sig inför Allâh och inte göra om det.


بسم الله الرحمن الرحيم
Föreläsningar

-


بسم الله الرحمن الرحيم
Klädsel och Utseende

Kläder:
- De enda barnkläderna som finns är med bilder

Hår:
- Modern klipper dotterns hår till pojkfrisyr

Smycken:


بسم الله الرحمن الرحيم
Ibn ´Uthaymîn om namnen Djibrîl, Abrâr och Îmân

Författare: Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn
Källa: Madjmû´-ul-Fatâwâ war-Rasâ'il (3/67)

--- ♥ ---

 

Fråga: Kan man namnge barnen Abrâr, Malâk, Îmân, Djibrîl och Djanâ?

 

Svar: Man skall varken namnge dem  Abrâr, Malâk, Îmân eller Djibrîl. Vad gäller Djanâ, så vet jag inte vad det betyder.



بسم الله الرحمن الرحيم
Exempel på föraktfulla namn

Författare: Imâm Ibn Qayyim-il-Djawziyyah
Källa: Tuhfat-ul-Mawdûd bi Ahkâm-il-Mawlûd, sid. 128-130
Maktabah Ibn Taymiyyah, 1420/1999
Fotnoter: Maktabah Dâr-ul-Hadîth.Com

--- ♥ ---

Till föraktfulla namn hör det Muslim rapporterade i sin ”as-Sahîh” från Samurah bin Djundub som berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

 

”Ge inte din son namnet ”Yasâr” (Enkel), ”Rabâh” (Vinnare), ”Nadjâh” (Lyckad) eller ”Aflah” (Framgångsrikare). Du kommer att fråga ”Är han det?”, så är han inte det.”1

 

I Abû Dâwûds ”as-Sunan” berättade Djâbir bin ´Abdillâh att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

 

”Om Allâh vill att jag lever, kommer jag att förbjuda mitt samfund namnen ”Nâfi´” (Gynnande), ”Aflah” och ”Barakah” (Välsignelse).”2

 

I Ibn Mâdjahs ”as-Sunan” rapporteras det att ´Umar bin al-Khattâb berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

 

”Om Allâh vill att jag lever, kommer jag att förbjuda mitt samfund namnen ”Rabâh”, ”Nudjayh”, ”Aflah” och ”Yasâr”.”3

 

Samma sak gäller namn med liknande betydelse. Exempel på dem är:

  • Mubârak (Välsignad)
  • Muflih (Framgångsrik)
  • Khayr (Godhet)
  • Surûr (Glädje)
  • Ni´mah (Ynnest)

 

Betydelsen av de fyra namnen som Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) föraktade finns i dessa. Om det sägs ”Har du någon godhet?”, ”Har du någon glädje?” eller ”Har du någon ynnest?”, säger personen att han inte har det. Detta leder till att personen blir illa till mods och skrockfull på grund av det.

 

Dessutom finns däri en annan betydelse som fordrar att de är föraktfulla. Det rör sig nämligen om självberöm och att man kallar sig själv för ”Mubârak” och ”Muflih” då man kanske inte alls är det. Abû Dâwûd rapporterade i sin ”as-Sunan” att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) ändrade namnet ”Barrah” (From kvinna). Han sade:

 

”Prisa inte er själva. Allâh vet bättre vem av er som är from.”4

 

I Ibn Mâdjahs ”as-Sunan” rapporterade Abû Hurayrah att Zaynab hette ”Barrah”. Då sades det att hon prisade sig själv och följaktligen gav profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) henne namnet ”Zaynab”.



---
1 2137.

2 4960. Autentisk enligt al-Albânî i ”Sahîh Sunan Abî Dâwûd” (3/218).

3 3729.

4 3732. Autentisk enligt al-Albânî i ”Sahîh Sunan Abî Dâwûd” (3/215).


RSS 2.0