بسم الله الرحمن الرحيم
Modern klipper dotterns hår till pojkfrisyr

Författare: Muhammad bin Salih al-Uthaymin
Källa: al-Liqâ' ash-Shahrî (31)

--- ♥ ---

Fråga: Jag klippte min femåriga dotters hår till en frisyr som påminner om en pojkfrisyr. Orsaken bakom det är att hon vägrar låta mig knyta hennes hår. Till följd därav ser hennes hår inte accepterat ut. Syndar jag med denna handling? Är det endast förbjudet för en könsmogen kvinna att likna männen eller gäller det även barn?

Svar:
Hon är syndig när hon klipper dottern så att hon får en pojkfrisyr. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) förbannade kvinnor som tar liknelse av männen. Det är obligatoriskt att barnet undviker det vuxna undviker. Barnet syndar inte, men det gör barnets förmyndare om han låter barnet göra något som är förbjudet för den vuxne. Låt flickans hår vara som det är. Man skall inte göra något förbjudet för att fixa till håret.

Kvinnan skall ångra sig inför Allâh och inte göra om det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mejl: (publiceras ej)

Webbadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0