بسم الله الرحمن الرحيم
Modersmjölksersättning - blir bebisens urin orent?

Författare: ’Abdul-’Azîz bin Bâz
Källa: Fatâwâ Nûr ’alad Darb (2/660)

--- ♥ ---

Fråga: Om ett spädbarn livnär sig på modermjölksersättning under två års tid, räknas han som en som upphört amma? Gör det någon skillnad på bestämmelse på hans (urins) orenlighet?

Svar: Gällande bestämmelsen för hans urin under hans tvååriga tids amning av mjölk som inte tillhör hans moder så är det tveksamt. Det mest korrekta, och Allâh vet bäst, är att det är som bröstmjölk och det sägs inte att han äter fast föda då han livnär sig på mjölk istället för hans moders mjölk. Så det mest korrekta, och Allâh vet bäst, är att det räcker med att man sprinklar vatten som man gör på ett spädbarn som är helammandes. Detta är vad som är det mesta korrekta, och Allâh vet bäst.


بسم الله الرحمن الرحيم
Spädbarnets gråt skall inte besvära föräldrarna

Talare: Imâm Ibn Qayyim-il-Djawziyyah (d. 751)
Källa: Tuhfat-ul-Mawdûd bi Ahkâm-il-Mawlûd, sid. 234

--- ♥ ---

Spädbarnets gråt och skrik skall inte besvära föräldrarna. Detta gäller i synnerhet i fall barnet är hungrigt och vill amma.

 

Barnet gynnas fruktansvärt mycket av sitt gråt. Gråtet tämjer dess kroppsdelar och utvidgar dess matsäck. Det utvidgar även dess bröst och värmer upp dess hjärna och temperatur. Det aktiverar barnets natur för att rensa det på överskott på samma sätt som det rensar hjärnan på överskott som snor och liknande.



بسم الله الرحمن الرحيم
Is it forbidden to breastfeed a child for more than two years?

Författare: Fatwas of the Permanent Committee>Group 1>
Källa: http://alifta.com - Arabiska
Källa: http://alifta.com - Engelska

--- ♥ ---
الفتوى رقم ( 16679 )

س: إرضاع الطفل أكثر من سنتين هل محرم أم لا؟

ج: الرضاعة حق للرضيع، يلزم إيصالها إليه لمصلحته، فهي

( الجزء رقم : 21، الصفحة رقم: 60)

للصغير كالنفقة للكبير، ومدة الرضاعة التامة سنتان كاملتان؛ لقوله تعالى: الآية، ويجوز النقص منها لقول الله تعالى: الآية، وقوله تعالى: (فِصَالاً) أي: فطامًا.

وهذا النقص مشروط بتراضي الوالدين وتشاورهما، والتي تؤدي إلى معرفة عدم الإضرار بالرضيع بجعل مدة الرضاعة أقل من سنتين؛ لعموم قول النبي صلى الله عليه وسلم: لا ضرر ولا ضرار ، وإذا علم أن الرضاعة حق للرضيع ومصلحته، وأنه لا يجوز فطامه قبل السنتين إذا أضر به فإنه يجوز للأم أن تستمر على إرضاع ولدها بعد السنتين إذا كان لمصلحته دفع الضرر عنه، قال ابن القيم رحمه الله تعالى، في كتابه (تحفة المودود في أحكام المولود): ويجوز أن تستمر الأم في إرضاعه بعد الحولين إلى نصف الحول الثالث أو أكثره. انتهى.


( الجزء رقم : 21، الصفحة رقم: 61)

وبالله التوفيق، وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وسلم.

اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء

عضو عضو عضو عضو الرئيس
بكر أبو زيد عبد العزيز آل الشيخ صالح الفوزان عبد الله بن غديان عبد العزيز بن عبد الله بن باز




Fatwa no. 16679

Q: Is it forbidden to breastfeed a child for more than two years?

A: Breast-feeding is the right of an infant as it is necessary to him. It is

(Part No. 21; Page No. 60)

for the young like providing provision to the old. The complete term of breastfeeding is two years. Allah (Exalted be He) says, The mothers shall give suck to their children for two whole years, (that is) for those (parents) who desire to complete the term of suckling[1] It may be less than that. He (Exalted be He) says, If they both decide on weaning, by mutual consent, and after due consultation, there is no sin on them.[2]

Lessening the time of breastfeeding is conditional upon the parents' consent and consultation, which should not cause the least harm to the child if s/he is breastfed for less than two years, on account of the generality of the Prophet's (peace be upon him) saying, There should be neither harming nor reciprocating harm[3] If it is known that breastfeeding is in the right of the child, and that it is not permissible to wean him before two years if this may harm him, then the mother is permitted to continue breastfeeding him after the two years if this would be in his interest. Ibn Al-Qayyim (may Allah be merciful with him) said, in his Tuhfat-ul-Mawdud Fi Ahkam-ul-Mawlud, "A mother may continue breastfeeding a child after the two years until the half or more of the third year."


(Part No. 21; Page No. 61)

May Allah grant us success! May peace and blessings be upon our Prophet, his Family, and Companions.

Permanent Committee for Scholarly Research and Ifta'

Member Member Member Member Chairman
Bakr Abu Zayd `Abdul-`Aziz Al Al-Shaykh Salih Al-Fawzan `Abdullah ibn Ghudayyan `Abdul-`Aziz ibn `Abdullah ibn Baz



---
[1] Surah al-Baqarah, 2:233
[2] Surah al-Baqarah, 2:233
[3] Ibn Majah, Sunan, Book on judgment, no. 2340; and Ahmad, Musnad, vol. 5, p. 327.


بسم الله الرحمن الرحيم
Dagens dockor är inte som på ´Â’ishahs tid

Författare: Muhammad bin Salih al-Uthaymin
Källa: Fatâwâ al-´Aqîdah, sid. 679-680 
Maktabah as-Sunnah, 1412/1992

--- ♥ ---

Fråga: Vissa lärda anser inte dockor höra till bilder. Är det korrekt?

 

Svar: Det är korrekt att undanta dockor från bilder. Men vilken typ av dockor är undantagna? Är det de från förr i tiden som inte hade dagens precisa avbildning? Dockorna förr hade varken ögon, läppar eller näsor vilket de har i dag.

 

Är då tillåtelsen med dockor allmän på så sätt att även dagens dockor är tillåtna? Det där är en fråga man bör fundera över.

 

Därför är det bättre att undvika dessa utspridda avbildningar och nöja sig med den gamla stilen.

 



بسم الله الرحمن الرحيم
Dockor och leksaker

Författare: ´Abdul-´Azîz bin ´Abdillâh bin Bâz
Källa: ”al-Djawâb al-Mufîd fî Hukm-it-Taswîr”, sid. 20-23 
Förkortning: Furqân.Se

--- ♥ ---

Vad gäller avbildade leksaker som liknar levande varelser med själar, har de lärda skilda åsikter huruvida det är tillåtet för flickor att leka med dem eller inte. Det har rapporterats autentiskt i al-Bukhârî och Muslim att ´Â’ishah sade:

 

”Jag brukade leka med dockor hos profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam). Jag hade väninnor som brukade leka med mig. När profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) brukade komma hem, försvann de. Han brukade låta dem leka med mig.”

 

Hâfidh Ibn Hadjar sade i ”Fath-ul-Bârî”:

 

”Vissa människor har använt denna hadîth för att bevisa att det är tillåtet att leka med dockor och leksaker för att flickorna skall leka med dem. Denna hadîth har specificerat det generella bildförbudet. Detta har al-Qâdhî ´Iyâdh beslutat och han sade att majoriteten har denna åsikt. De anser det vara tillåtet att sälja leksaker till flickor för att träna dem att ta hand om deras hem och barn. Han sade att vissa säger att det är avskaffat. Det är Ibn Battâls åsikt. Ibn Abî Zayd rapporterade från Mâlik att han sade att det är avskyvärt för fadern att köpa bilder till sin dotter. Byggt på det sade ad-Dâwûdî att frågan är avskaffad".

 

Ibn Hibbân skrev följande rubrik i sin bok:

 

”Tillåtelsen för små flickor att leka med leksaker”.

 

Det gjorde även an-Nasâ’î som skrev:

 

”Tillåtelsen för en man att låta sin hustru leka med dockor”.

 

Han inskränkte det dock inte till en ung hustru, vilket är anmärkningsvärd.

 

al-Bayhaqî sade efter att ha rapporterat denna hadîth:

 

”Det har rapporterats autentiskt att det är förbjudet att ha bilder. Detta betyder att ´Â’ishahs tillåtelse var före förbudet.”

 

Detta är även Ibn-ul-Djawzîs åsikt.

 

Om du vet vad Hâfidh har sagt, inser du att det är säkrare att undvika avbildade leksaker eftersom frågan innehar tvivel. Det är möjligt att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) lät henne leka med dockor innan det blev förbjudet. I sådana fall, är handlingen avskaffad. Det är även möjligt att fallet är specificerat, vilket är majoritetens åsikt för att träna flickorna.

 

Baserat på detta tvivel, är det bättre att undvika denna handling.



بسم الله الرحمن الرحيم
Leksaker

- Dagens dockor är inte som på ´Â’ishahs tid
- Dockor och leksaker


بسم الله الرحمن الرحيم
Första steget för barnuppfostran – bra föräldrar

Författare: ´Abdus-Salâm bin ´Abdillâh as-Sulaymân
Källa: Tarbiyat-ul-Awlâd[1], sid. 13-14

--- ♥ ---

1 – Först och främst måste föräldrarna vara bra. Allâh (ta´âlâ) sade:

 

”Troende! För er egen skull och för deras som står er nära
bör ni frukta den Eld som har människor och stenar till bränsle.”
[66:6]

 

Att föräldrarna är bra är en av de viktigaste anledningarna bakom barnuppfostran. Ty de är en förebild och barnen rättar sig efter sina föräldrar. Pojken rättar sig efter fadern och dottern rättar sig efter modern. Allâh (ta´âlâ) sade:

 

”Vi skall låta deras efterkommande som följde dem i tron
förena sig med dem utan att förminska något av deras egna förtjänster.”
[52:21]

 


[1] ´Allâmah Sâlih bin Fawzân al-Fawzân (hafidhahullâh) sade:


”Jag har läst Shaykh ´Abdus-Salâm bin ´Abdillâh as-Sulaymâns bok ”Tarbiyat-ul-Awlâd”. Jag tyckte att boken var nyttig och viktig. Han har gjort bra i från sig och gagnat. Må Allâh belöna honom väl för det som han har skrivit.” (Förordet till ”Tarbiyat-ul-Awlâd”, sid. 5)



بسم الله الرحمن الرحيم
Undervisning

- En av de bästa undervisningsmetoderna


بسم الله الرحمن الرحيم
Bilder, Tv & Musik

Bilder:
- De enda barnkläderna som finns är med bilder

Tv:

- Den som bryr sig om sin familj har inte TV i hemmet

Musik:


بسم الله الرحمن الرحيم
Dyrkan

Bönen:
- När skall man väcka barnet till bönen?

Fastan:

Hadj:


بسم الله الرحمن الرحيم
Barnuppfostran

Föräldrarna:
- Första steget för barnuppfostran – bra föräldrar
- Orsakerna bakom klyftan mellan barnen och föräldrarna
- Modern som lämnar barnen på dagis och hos dagmammor
- Det bästa sättet föräldrarna kan bemöta sitt barn på
- Dessa två faktorer hör till de viktigaste anledningarna bakom goda barn
- Modern - Den första skolan

Födsel:
- Ibn ´Uthaymîn om namnen Djibrîl, Abrâr och Îmân
- Exempel på föraktfulla namn

Spädbarn:

- Modersmjölksersättning - blir bebisens urin orent?
- Spädbarnets gråt skall inte besvära föräldrarna
- Is it forbidden to breastfeed a child for more than two years?

Småbarn:
- al-Fawzân om att skrämma barnen för helvetet med tändstickor

3-6 års ålder:

7 år Islamiska domar:

10 år Islamiska domar:

Generella råd om större barn / tånoringar:


بسم الله الرحمن الرحيم
En av de bästa undervisningsmetoderna

Författare: Sâlih bin Fawzân al-Fawzân
Källa: al-I'anah 1/43

--- ♥ ---

En av de bästa undervisningsmetoderna är frågor och svar. Profeten lärde ut på det viset.


بسم الله الرحمن الرحيم
När skall man väcka barnet till bönen?

Författare: Muhammad bin Salih al-Uthaymin
Källa: al-Liqâ' ash-Shahrî (27)

--- ♥ ---

Fråga: När blir det föreskrivet för föräldern att väcka barnet, pojke som flicka, till bönen?

Svar: Angående åldern i vilken barnet skall väckas till bönen, så har profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) satt en klar och tydlig gräns till det. Han sade: ”Befall era barn att be när de är sju år.”

Detta omfattar barnen när de sover och är vakna. Barnet skall alltså befallas till bön, även om det sover. Det enda undantaget är ifall det skulle skada barnet. Det är trots allt inte ansvarigt än för sina handlingar.


بسم الله الرحمن الرحيم
Den som bryr sig om sin familj har inte TV i hemmet

Författare: Sâlih bin Fawzân al-Fawzân
Källa: http://alfawzan.ws/node/5412

--- ♥ ---

Fråga: Många TV-kanaler har spridit sig i många hem med argumentet att man skall följa nyheterna. Det är dock barnen som offras. Vi vill att ni råder förmyndarna och i synnerhet ungdomarna.

Svar: Ha inte TV i era hem om ni verkligen bryr er om er religion och era barn. Det är en ren ondska som medför ondska och prövningar. Det är en fruktansvärt stor prövning. Håll era hem borta från TV:n så att ni slår vakt om er religion och tar hand om dem som är under er:

”Troende! Skydda er själva och era familjer från den Eld som har människor och stenar till bränsle.” [66:6]


Det finns inget gott i TV:n. Nyheterna kan följas via radion eller i saudiska TV-kanaler om man tvunget måste ha en. Det räcker. I radion sänds alla nyheter och de sänds även i repris. Därtill är de flesta nyheterna bluff, lögn och provokationer.


بسم الله الرحمن الرحيم
Orsakerna bakom klyftan mellan barnen och föräldrarna

Författare: Sâlih bin Fawzân al-Fawzân
Källa: http://alfawzan.ws/allmohadrat?page=2

--- ♥ ---

Fråga: Idag finns det en klyfta mellan vissa barn och deras föräldrar. Vad beror det på och hur skall man behandla det?

Svar: Det finns många orsaker. En av dem är dålig uppfostran. Fadern har försummat dem så att de har blivit olydiga och upproriska mot honom. Om han hade kontrollerat dem och uppfostrat dem och vant dem sen barnsben, skulle de inte ha flytt från honom.

En annan orsak är dåligt umgänge. Om barnen umgås med andra barn som saknar fina karaktärer, påverkas de av dem. Umgänget påverkar och i synnerhet de små vilkas förstånd är omogna. Så som föräldrarna uppfostrar sina barn med förträffliga drag, skall de även hindra dem från att umgås med dåliga umgängen som förstör dem.

En tredje orsak är TV:n som de ser på i hemmen och all den ondska av nakenhet och olämpliga handlingar som den består av. Det orsakar också att barnen vänder föräldrarna ryggen. De vill härma dem som de ser på och inte vara lydiga mot föräldrarna. Föräldrarna måste uppmärksamma dessa faktorer med sina barn.

En fjärde orsak är att fäderna slarvar med att ta med barnen till bönerna. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Befall barnen att förrätta bönen när de är sju år
och slå dem på grund av den när de är tio.”

Allâh (´azza wa djall) sade:

”Uppmana ditt folk att förrätta bönen och förrätta den du
[Muhammad] utan att förtröttas.” (20:132)

Det är obligatoriskt att uppmärksamma dessa faktorer med barnen. Man skall inte ta lätt på sakerna i början för att sedan bli bestämd. Det går inte. Om man är bestämd från första början och vänjer dem redan då, blir det enkelt att uppfostra dem. Föräldrarna måste uppmärksamma detta. Fadern är en herde och han är ansvarig för sin flock. Detsamma gäller modern. Även hon är ansvarig för sin flock.


بسم الله الرحمن الرحيم
Modern som lämnar barnen på dagis och hos dagmammor

Författare: Sâlih bin Fawzân al-Fawzân
Källa: Ittihâf-ut-Tullâb, sid. 237-238

--- ♥ ---

Modern är också ålagd att uppfostra barnen. Denna uppfostran berör dock inte bara kropparna. Vad som är ännu viktigare än det är att dem får en religiös uppfostran. Hon skall vara hemma med dem då fadern är ofta ute och reser. Efter fadern är det hon som har befälet i hemmet. Modern spelar en väldig roll i barnuppfostran.

 

Men vad säger man om dagens kvinnor som går ut för att arbeta och studera och lämnar barnen utan uppfostrare? Måhända hon lämnar dem hos en utomstående person som tar hand om barnen och kanske till och med hos en otrogen sådan. Detta är ett bakslag. Här kastar modern iväg det ansvar som Allâh har ålagt henne och går ut ur hemmet och lämnar sina barn. Härmed uteblir en väldig plikt.



بسم الله الرحمن الرحيم
Det bästa sättet föräldrarna kan bemöta sitt barn på

Författare: as-Sa'di
Källa: Taysir-ul-Karim, sid. 781

--- ♥ ---

Det bästa sättet föräldrarna kan bemöta sitt barn på, är att mana det till en evig lycka (i religionen).


بسم الله الرحمن الرحيم
Dessa två faktorer hör till de viktigaste anledningarna bakom goda barn

Författare: as-Sa'di
Källa: Taysir-ul-Karim, sid. 781

--- ♥ ---

Föräldrarnas goda tillstånd ligger i kunskap och handling. Dessa två faktorer hör till de viktigaste anledningarna bakom goda barn.


بسم الله الرحمن الرحيم
Modern - Den första skolan

Författare: ´Allâmah Ahmad bin Yahyâ an-Nadjmî (d. 1429)

Källa: Fath-ur-Rabb al-Wadûd (2/256)

--- ♥ ---

Fråga: Vilken roll spelar den muslimska kvinnans uppfostran av generationer enligt den korrekta, islamiska uppfostran?

Svar: Modern är den första skolan. Om hon är rättfärdig, blir avkomman rättfärdig. Om hon inte är det, produceras det en upprorisk och avvikande generation.

Baserat på det är den muslimska kvinnans ansvar enormt. Det är obligatoriskt för henne att ta hand om det och uppfylla dess rättighet, nämligen att hon uppfostrar sina barn utmed Islâm. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

“Varje nyfött barn föds utmed den naturliga läggningen.
Därefter är det hans föräldrar som gör honom till en jude, kristen eller elddyrkare.”

Så väldigt ansvar detta är och så väldig belöningen det finns däri om man uppfyller dess rättighet. Däremot är det få människor som verkligen uppfyller det.

RSS 2.0